Zakończenie budowy obwodnicy Pragi na odcinku Březiněves – Satalice otrzymało pozytywną opinię w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w obu przedstawionych wariantach. To ważny krok dla Czechów do ukończenia obwodnicy stolicy w północno-wschodniej części.
Jeden z wariantów wymaga budowy tunelu na trasie, a drugi przedstawia odcinek z wybudowanymi mostami. Gdy Ředitelství silnic a dálnic – czeski odpowiednik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – wybierze wariant, przejdzie do wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej i będzie kontynuować badania geologiczne.
Rozpoczęcie budowy odcinka, który będzie miał 13,6 km długości, ma się odbyć w ciągu trzech najbliższych lat, a najpóźniej w 2031 roku pierwsi kierowcy będą mogli nim pojechać. Szacowany koszt budowy jest zależny od wariantu i wynosi 17 lub 38 miliardów czeskich koron bez VAT – około 2,845 lub 6,361 mld zł.
Bezpieczeństwo i czas
Czeskie Ministerstwo Infrastruktury zwraca uwagę, że pozytywna opinia potwierdza, iż projekt spełnia wszystkie wymagania dotyczące ochrony środowiska i minimalizacji negatywnego oddziaływania na okoliczne tereny. Teraz kluczowe będzie szybkie ukończenie tego odcinka obwodnicy, który ma znacząco wpłynąć na sytuację drogową w Pradze – zmniejszyć korki w centrum i zwiększyć bezpieczeństwo.
Wiąże się to z tym, że D0 520 Březiněves – Satalice będzie częścią najbardziej ruchliwej autostrady w Czechach, czyli obwodnicy Pragi. Budowa ta łączy autostrady D8 i D10 i zastępuje obecną trasę ruchu tranzytowego przebiegającą przez zabudowę stolicy Pragi wzdłuż ulicy Kbelskiej i dalej wzdłuż ulicy Vysočanská Radiála.
Obecnie, na obszarze budowy tego odcinka obwodnicy, istniejące drogi przekraczają swoją przepustowość i spowalniają ruch. Dodatkowo też zakończenie inwestycji znacznie skraca dystans i czas podróży w kierunku Czech Północnych i Wschodnich D1-D8.
Ponad 80 km obwodnicy
Budowę odcinka obwodnicy Pragi między Běchovicami a autostradą D1 rozpoczęto w grudniu ubiegłego roku. Jest to odcinek o długości 12,6 km, który będzie kosztował 9,7 miliardów czeskich koron bez VAT – około 1,6 mld zł - a ukończenie planowane jest na 2027 rok.
Całkowita planowana długość obwodnicy Pragi wynosi 83 km, obecnie w eksploatacji jest 40 km, a kolejne 12,6 km jest w budowie. Obwodnica Pragi podzielona jest na 11 odcinków, z których siedem jest już czynnych, a ósmy jest w budowie.
Po zakończeniu budowy obwodnica Pragi połączy 9 autostrad i 2 drogi pierwszej klasy prowadzące z Pragi do sąsiednich regionów i krajów.